Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/atotz/domains/lerenvanatotz.nl/public_html/wp-content/plugins/elementor/includes/base/widget-base.php on line 223
Notice: Undefined offset: -1 in /home/atotz/domains/lerenvanatotz.nl/public_html/wp-content/plugins/elementor/includes/base/controls-stack.php on line 695
Rekencircuit
Het is fantastisch om te zien hoe gedreven de leerlingen bezig zijn met rekenen tijdens het circuit. Wanneer je goed luistert tijdens het circuit hoor je de leerlingen steeds met elkaar praten over sommen en getallen.
Op onze school Kindcentrum CBS De Bron in Nijensleek zijn we nu vanaf 2020 aan het werk met rekencircuits. Telkens evalueren wij onze bevindingen en passen wij de organisatievormen en de spellen aan.
Kinderen leren in onze rekencircuits door te ervaren en door spel. Hierdoor wordt een stevige basis in het brein gelegd voor de verdere rekenontwikkeling.
Houd deze pagina goed in de gaten, want regelmatig komen er nieuwe onderdelen bij. In eerste instantie richt deze pagina zich op groep 3 en 4. Maar de rekencircuits in groep 5 t/m 8 zijn ook in ontwikkeling. Later zal ik dit uitwerken en online plaatsen.
"Het is fantastisch om te zien hoe kinderen leren door te doen!"
Dartsommen gooien
Om het optellen met 3 getallen betekenisvol aan te leren, maken wij gebruik van het dartbord. Leerlingen rekenen zonder dat ze het door hebben en zijn zeer fanatiek in het spel.
Er zijn dartborden op verschillende niveaus beschikbaar. Bij verschillende winkels zitten ze vaak in het tijdelijke assortiment.
Rekenen over het tiental
Om het rekenen over het tiental inzichtelijk te maken, werken wij in ons rekencircuit met eierdozen. Soms werken we met pingpongballen, maar in de herfst doen we deze sommen met kastanjes en eikels. Zo zie je rechts bijvoorbeeld de som 9 kastanjes + 4 eikels = 13
Kapla figuren nabouwen
Om het ruimtelijk inzicht te vergroten bouwen de leerlingen voorbeelden van Kapla-figuren na. Wanneer een figuur klaar is tekenen ze dit af op de bijgevoegde aftekenlijst. Ik heb deze figuren gevonden op een Franse website, dus de tekst heb ik er even afgeknipt…
Rekenen met geld
Heel veel rekenopgaven gaan over geld, maar leerlingen krijgen steeds minder vaak geld in handen. Daarom werken wij regelmatig met geld.
Leerlingen leggen een bedragkaartje neer en vervolgens zoeken zij de juiste biljetten en munten erbij. Hierin wordt de moeilijkheidsgraad steeds hoger. Eerst wordt gewerkt met biljetten van 10 euro en munten van 1. En vervolgens wordt dit steeds uitgebreid.
Het is natuurlijk het leukst om te werken met imitatiegeld wat echt op munten en biljetten lijkt, maar via de Week van het geld is het ook mogelijk om imitatiegeld te downloaden.
OSMO
Op het gebied van ICT zijn hele mooie materialen beschikbaar. Deze materialen zijn vaak weinig sturing van de leerkracht nodig.
De app Osmo Numbers op de Ipad laat leerlingen stap voor stap kennis maken met de getal structuur. Leerlingen gaan spelenderwijs steeds verder op hun ontdekkingstocht van cijfers en getallen.
Digikeuzebord
Als organisatievorm hebben wij voor het Digikeuzebord gekozen. Doordat leerlingen zelf kiezen welk onderdeel ze gaan doen en met wie, ontstaat er meer eigenaarschap bij het leerproces. In de klas staan 8 onderdelen klaar, deze kunnen de leerlingen vinden bij de kleur die het Digikeuzebord aangeeft. Wanneer zij iets uit de kast nodig hebben pakken zij de juiste bak met de bijbehorende kleur.
Het Digikeuzebord houdt keurig bij wie wat wanneer heeft gedaan. Ook kunnen er doelen verbonden worden aan de activiteiten. Dit kan sinds kort wel voor groep 3, maar nog niet voor groep 4.
Speelleerplein in actie!
"Yes, we mogen naar het Speelleerplein!''
LeerChallenge als basis voor de rekenles
Een LeerChallenge kan ingezet worden als huiswerk. Of door ouders worden gedownload. Het is een leskaart waar leerlingen stap voor stap de basis leren van breuken, getallen, tafelsommen en nog veel meer.
Ga naar de LeerChallenge-pagina en lees er alles over!