Achtergrondinformatie

De Rekenchallenge is leuk! Dat krijgen wij vaak te horen. Het is fantastisch dat de Rekenchallenge leuk is. Daarnaast is het ook heel belangrijk dat de Rekenchallenge leerzaam is. Aan het eind van de basisschool wordt leerstof meer en meer getoetst in betekenisvolle situaties. Dit is logisch, want het doel van het rekenonderwijs is dat leerlingen zich kunnen redden in de praktijk. Die betekenisvolle situaties zijn vaak uitgetekend of geschreven op papier. Maar betekenisvolle situaties worden nóg betekenisvoller wanneer ze in de eigen praktijk gebracht worden. Je hebt pas echt een beeld van een kilo als jouw eigen keukenweegschaal aangeeft dat jouw potten favoriete broodbeleg een kilo zijn. Als vervolgens jouw eigen ouders betrokken zijn bij jouw leerproces en er vervolgens op terug komen, dan weet je nog beter wat bijvoorbeeld een kilo is. Je handelt in je eigen keuken, met je eigen weegschaal. Je ontwikkelt een referentiepunt, doordat je weet wat bij jullie thuis ongeveer een kilo is. Je legt dit vast op een foto, zodat je die later weer op kunt roepen. Hierdoor kun je op school beter rekenen met kilo-sommen, omdat je weet waar één kilo uit bestaat.
De Rekenchallenge is als het ware de kennisbasis waar in dit geval het rekenen met gewicht op uitgebouwd kan worden.